torsdag 24 december 2020

Julafton

 Idag är det första julafton utan dig. Alla dessa julbilder som kommer upp där vi sitter tillsammans, eller bara du med något rött. För några dagar sedan landade jag på Landvetter igen, och för första gången sen jag åkte iväg så stod inte du och mamma där och väntade på mig. Nu kanske corona restriktionerna hade gjort att ni ändå inte fått komma in i ankomsthallen, men du hade varit ute i bilen och väntat så jag fick klappa och pussa på dig igen. Men inte i år. Jag vet att du hade ett långt och fint liv, men ändå känns det så jobbigt att det är slut. 

Vi har firat jul utomhus i Kinna idag, efter maten gick jag, mamma och Lova ut i skogen och tränade. Nu är hon lika gammal som du var när vi var i Stavanger, men på inget annat sätt jämförbar. Jo, hon är väldigt duktig, men inte alltid på det sättet man vill. Stanna betyder bara "sitt kvar där en stund och sen är det ok att springa dit du vill". Apport betyder "Spring och leta upp apporten och lägg dig och gnag på den någonstans". Inkallning betyder "Kom hit - om du inte har något bättre för dig alltså..". Så du förstår att jag som är van vid dig, kan bli lite upprörd över henne. Speciellt när hon innerst inne vet vad hon skall göra. Fast hon vet också att möjligheterna att hitta på något annat är väldigt stora. 

Det visste ju du också, men du gjorde det inte på samma sätt, och framförallt stack du aldrig, förutom dendär gången i Stavanger då ja. Men det har jag väl ändå släppt nu.. 

Nu funderar jag på om jag vill ha en ny dig. Men jag vet ju att det inte blir en ny dig, det blir någon annan. Och tänk om den inte alls är som dig? Vad gör jag då? Du var ju så fantastiskt egen och självständig, stark och tuff. Tänk om det blir en sån sliskig "matte-är-bäst-i-världen-hund", det har jag kanske önskat mig tidigare, men så mycket charmigare det är att vara du. Trassa helt enkelt. 

Nu blir det julbilder från 2019 och 2014, jag har antagligen tyckt att det är lite fånigt att lägga upp bilder, men det tycker jag INTE nu. Så underbart fin du är. Puss på dig min sötnos. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar